Droom je al jaren van een prachtig nieuw interieur maar is het gewoon te duur? Of wil je gewoon eindelijk die nieuwe bank, maar werkt je eigen bank niet mee? Het mag duidelijk zijn: De loterij wordt steeds populairder, steeds meer mensen maken er gebruik van.
Het wordt ook steeds toegankelijker om te spelen met de loterij. Er bestaan op heden duizenden verschillende websites waar je kan gokken, waaronder vele casinos.
Één van de grootste spelers of deze markt, is Unibet. Zij willen er graag voor zorgen dat hun klanten op een veilige manier aan kansspelen kunnen deelnemen. Daarom komen zij bijvoorbeeld vandaag op de markt met een nieuwe campagne: Maak de juiste keuze – gok verantwoordelijk. Deze campagne moet aan de spelers duidelijk maken dat het belangrijk is om goed na te denken vooraleer je gaat gokken.
Daarom voorzien ze ook verschillende manieren op hun website om op een verantwoordelijke manier te kunnen gokken. Op 22 oktober werd de campagne gelanceerd, al de mogelijkheden om veilig te gokken werden uitgebreid gedocumenteerd. De spelers hebben onder andere de mogelijkheid om een limiet op het bedrag te zetten waar ze maandelijks mee gokken of je kan instellen op je account dat je bepaalde spelen niet kan spelen. Kortom, er zijn mogelijkheden genoeg om veilig te gokken.
Unibet heeft recent ook gereageerd op de Belgische wet die sinds 1 augustus 2016 van kracht is. Deze wet verplicht ondernemingen binnen het gokken om een BTW percentage van 21% te betalen op hun activiteiten in België. Meestal zijn deze bedrijven vrijgesteld van BTW maar sinds kort werd dit veranderd. Deze beslissing werd vooral gemaakt omdat de overheid hier veel geld in zag. De overheid stelde vast dat er vele miljoenen verdiend konden worden door ondernemingen binnen het gokken Btw-plichtig te maken.
Iedereen binnen dit milieu vind deze verandering zeer teleurstellend. Dit is een nadeel want op deze manier valt er ook budget weg dat deze ondernemingen voorzien om de spelers aan te zetten om verantwoordelijk te gokken. Het is niet eerlijk dat zij er als sector worden uitgepikt om opeens verplicht BTW te moeten betalen. Tot slot werden ook de richtlijnen voor reclame maken binnen deze wereld strenger gemaakt. Kortom, dit is een zware tegenslag voor alle ondernemingen binnen deze sector.
De richtlijnen voor reclame maken binnen de gokwereld werden vooral aangepast omdat Mr. Geens (politiek) vond dat de reclames veel te vaak gezien werden door kwetsbare mensen, waaronder kinderen. Volgens hem moeten de reclames over gokken echt zo goed als verdwijnen. Hij stelt voor om deze reclamespots niet af te spelen op sportzenders en er een tijdslimiet op te zetten, waardoor deze reclames pas vanaf 8u s ’avonds mogen afgespeeld worden. Daarnaast willen ze ook een limiet op het aantal reclamespots zetten per onderneming en ze willen een nieuw programma opzetten waarin het gokprobleem en de risico’s hierbij worden herkend.
Hoe dan ook, de getroffen ondernemingen willen zich absoluut niet laten stoppen door deze maatregelen. Ze gaan door met hun campagne om alle spelers erop attent te maken dat er verschillende opties mogelijk zijn om verantwoordelijk te gokken. Dit is ook de reden waarom ze met de campagne begonnen zijn, om hun spelers te laten beseffen dat het gaat om het entertainment. Door deze campagne moeten ze zich geen zorgen meer maken over de risico’s maar kunnen ze gewoon gokken zonder zorgen!
(let op gokken kan verslavend zijn en mag pas vanaf 18 jaar. Ook is het allemaal op eigen risico, en zijn wij niet verantwoordelijk voor enig verlies, en delen we ook niet mee in de winst ;))